Duża część niebezpiecznych sytuacji na drodze wynika z faktu, że rowerzyści są słabo widoczni dla kierowców. Dowiedz się, na co powinni zwrócić uwagę kierujący jednośladami, aby jazda była bezpieczna dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Aby zachować bezpieczeństwo, rowerzysta powinien poruszać się zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Jeżeli jest taka możliwość, najlepszym rozwiązaniem dla kierujących jednośladami są wytyczone ścieżki rowerowe. W przypadku ich braku rowerzysta może jechać poboczem, pod warunkiem, że stan pobocza na to pozwala, a poruszanie się nim nie będzie utrudniało ruchu pieszym. Kierujący jednośladem może jechać prawą stroną  pasa ruchu jedynie wtedy, gdy nie ma możliwości poruszania się poboczem. Prawo dopuszcza również możliwość jazdy rowerem po chodniku, jednak jest to możliwe tylko ze względu na złe warunki atmosferyczne uniemożliwiające poruszanie się po jezdni. Bez względu na pogodę chodnikiem może jechać rowerzysta do 10. roku życia wraz z opiekunem.

opaska odblaskowa
Opaski odblaskowe to dobry sposób na bycie widocznym na drodze.

 

Zarówno kierowców, jak i rowerzystów obowiązuje reguła ograniczonego zaufania. Według przepisów, podczas skrętu samochodu w prawo przez ścieżkę rowerową to rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu, podobnie w przypadku gdy samochód zbliża się do skrzyżowania ze ścieżką rowerową. Należy jednak pamiętać o tym, że nie wszyscy kierowcy zachowują należytą ostrożność i zwracają szczególną uwagę na kierujących jednośladami. W przypadku dużego uchu ulicznego oraz w okolicach przejść dla pieszych wszyscy uczestnicy ruchu drogowego powinni zachować wzmożoną czujność. Niewłaściwe jest przejeżdżanie na drugą stronę drogi przez przejście dla pieszych - należy zejść z roweru i go przeprowadzić. Niebezpiecznym manewrem dla rowerzysty jest również skręt w lewo. Kierujący jednośladem powinien odpowiednio wcześnie zasygnalizować chęć wykonania manewru, aby ostrzec kierowców przed zmianą kierunku jazdy.

Bądź widoczny!

Z raportu Komendy Głównej Policji „Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku” wynika, że rowerzyści znajdują się na drugim miejscu pod względem ofiar wypadków, zaraz po osobach podróżujących samochodami osobowymi. Informacje udostępnione przez Policję wskazują, że w samym tylko 2013 roku kierujący jednośladami uczestniczyli w 4 723 wypadkach drogowych. Zginęło w nich 317 osób, a 4 573 zostało rannych. Zdecydowana większość zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, bo aż 4 012, miała miejsce na terenie zabudowanym i spowodowana była przez innych użytkowników dróg, którą w przeważającej większości stanowili kierowcy samochodów osobowych.

bezpieczeństwo rowerzysty
Większość wypadków z udziałem rowerzystów jest powodowana przez kierowców samochodów osobowych. 

Stosunkowo więcej śmiertelnych ofiar pochłonęły wypadki na terenie niezabudowanym – aż w co piątym zdarzeniu była ofiara śmiertelna, podczas gdy na obszarze zabudowanym miało to miejsce w jednym na dwadzieścia dwa przypadki. Z badań wynika, że rowerzyści nie są dostatecznie widoczni, co jest jedną z głównych przyczyn niebezpiecznych wydarzeń drogowych z ich udziałem. Sonda przeprowadzona przez Oponeo.pl pokazała, że aż 83% kierujących jednośladami jest zbyt słabo widocznych na drodze, a  jedynie 17% rowerzystów jest dobrze widocznych przez innych uczestników ruchu drogowego. Bardzo często kierowcy zbyt późno dostrzegają poruszającego się prawą stroną jezdni rowerzystę, przez co możliwość wykonania bezpiecznego manewru jest bardzo utrudniona. Przyczynami niezauważenia kierującego jednośladem przez kierowcę samochodu może być ciemny strój rowerzysty, brak elementów odblaskowych, a także nieodpowiednie oświetlenie roweru. Znacznie pogarsza to bezpieczeństwo jazdy i w wielu przypadkach jest powodem niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl, Filip Fischer, który z zamiłowania jest rowerzystą, zwraca szczególną uwagę na bycie widocznym przez kierujących jednośladami: Jadąc na rowerze powinniśmy pamiętać o sprawnych rowerowych lampkach i odblaskowych elementach stroju. Choć my dobrze widzimy oświetlone samochody, ich kierowcy niekoniecznie widzą nas.

kolarze
Odblaskowe elementy stroju i odpowiednie oświetlenie pojazdu minimalizują ryzyko wypadku (fot. Continental). 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Do obowiązkowego oświetlenia roweru, zgodnie z Kodeksem Ruchu Drogowego należą światła: przednie i tylne. Światło przednie powinno być białe lub żółte ciągłe, światło tylne natomiast to światło pozycyjne, które może być migające oraz światło odblaskowe, które nie może mieć kształtu trójkąta. Dopuszczalne są także światła odblaskowe umiejscowione na bocznych płaszczyznach koła, a także na pedałach roweru. Według przepisów, rowerzysta powinien używać świateł od zmierzchu do świtu. Zalecane są też odblaskowe elementy stroju np. kamizelka lub opaski, które dodatkowo ochraniają długie nogawki spodni przed zabrudzeniem – Opaski odblaskowe najlepiej założyć nad kostką, gdyż na tej wysokości są widoczne dla kierowców samochodów z prawie każdej strony. Ten prosty zabieg pozwala zwiększyć widoczność kierowców jednośladów z 20 do nawet 100 metrów. – mówi ekspert z Oponeo.pl. Elementy odblaskowe to rodzaj oświetlenia pasywnego, które wykorzystując oświetlenie innych pojazdów znacząco poprawiają bezpieczeństwo rowerzystów na drodze.  

Jazda rowerem będzie bezpieczniejsza gdy zastosujemy się do wyżej wymienionych rad. Ograniczone zaufanie do kierujących pojazdami, dbałość o bycie widocznym na drodze i przestrzeganie przepisów o ruchu drogowym pozwoli na cieszenie się w pełni komfortową jazdą bez obaw o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego.