Sportowe opony dzielą się na różne rodzaje, które dostosowane są do rozmaitych warunków i wyścigów o zróżnicowanym charakterze. Nie bez powodu kierowcy rajdowi nazywają je „czarnym złotem”. W dużej mierze to właśnie od ogumienia zależą osiągi, a przede wszystkim odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas ekstremalnych obciążeń. Czym różnią się poszczególne warianty i jak są zbudowane? O tym w dalszej części artykułu!
W świecie motorsportu dobre opony to podstawa.
Ogumienie przeznaczone do aut sportowych różni się od tego, wykorzystywanego na co dzień podczas poruszania się po drogach publicznych. Musi ono mierzyć się ze znacznie trudniejszymi warunkami pracy wywołanymi jazdą z dużą prędkością i gwałtownymi manewrami. Mimo znacznej wytrzymałości, warianty sportowe często nie mają homologacji drogowej, wymagającej przystosowania do zróżnicowanych warunków. Niektóre modele opon projektowane są jednak tak, aby mimo swoich właściwości mogły być wykorzystywane w normalnym użytkowaniu.
Czym wyróżniają się opony sportowe? Między innymi profilem!
Opony sportowe, zarówno te przeznaczone na tor, jak i drogi publiczne, zazwyczaj wyróżniają się specjalną konstrukcją. Są znacznie wytrzymalsze od standardowego ogumienia, a dodatkowo w większości wypadków mają niższy profil. Dzięki niemu o wiele lepiej wchodzą w ostre zakręty, których na torze zdecydowanie nie brakuje. Są również szersze. Taka budowa zapewnia im większą powierzchnię styku z nawierzchnią, co w oczywisty sposób przekłada się na znacznie lepszą przyczepność. Cechują je też wysokie indeksy prędkości, co oznacza, że są w stanie wytrzymać naprawdę bardzo szybką jazdę.
Warto jednak pamiętać, że istnieje kilka rodzajów ogumienia o sportowym przeznaczeniu. Dlatego przed zakupem nowego kompletu, koniecznie weź pod uwagę to, w jakich warunkach planujesz go używać.
Sportowe opony do codziennego użytku
Do aut sportowych wykorzystywanych do codziennego poruszania się po drogach publicznych producenci ogumienia przewidzieli specjalne rozwiązania. Modele takie jak np. Contintntal ContiSportContact 5P lub Goodyear Eagle F1 SuperSport R mają niskie profile i duże szerokości, ale ich bieżniki charakteryzują się rzeźbą z odpowiednim układem rowków. Dzięki temu z powodzeniem mogą być wykorzystywane podczas spokojnej jazdy na drogach publicznych i szybszych przejazdów w warunkach torowych. Systemy rowków i szczelin sprawiają, że pozwolą one bezpiecznie poruszać się również po mokrych nawierzchniach. Woda będzie odprowadzana spod czoła opony, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu.
Tego typu ogumienie często stanowi fabryczne wyposażenie aut o dużej mocy silnika. Producenci stosują je ze względu na ich uniwersalność oraz odporność na znaczne obciążenia. Dlatego jeśli dysponujesz pojazdem o sporym przyspieszeniu, ale poruszasz się nim głównie po mieście, tylko od czasu do czasu zaglądając na tor, to takie rozwiązanie może okazać się dla Ciebie najlepszym wyborem. Tego typu produkty można znaleźć nie tylko w segmencie premium, jak w przypadku Continental SportContact 7, ale również w nieco tańszej, ale nadal oferującej świetne osiągi półce średniej, np. Hankook Ventus S1 evo Z K129.
Slicki – najlepszy wybór na tor
Opony slick to najczęściej spotykany rodzaj opony typowo sportowej, znany głównie z torów wyścigowych, np. podczas zawodów F1. Charakteryzuje się brakiem rzeźby bieżnika i wykorzystywaniem wyłącznie na nawierzchniach asfaltowych. Niezwykła „gładkość” nie jest oczywiście wadą, a zaletą. Tego typu ogumienie nie ma homologacji drogowej, przez co nie może być wykorzystywane na drogach publicznych.
Opony wyczynowe: modele typu slick można rozpoznać po charakterystycznym bieżniku (a raczej jego braku).
Wśród opon typu „slick” można wyróżnić wiele podrodzajów, których używa się w zależności od temperatury, nawierzchni, rodzaju asfaltu i jego wilgotności. Przed wyścigiem muszą zostać rozgrzane do odpowiedniej temperatury. Tylko wtedy osiągają pełnię swoich możliwości.
Szukasz ogumienia typu slick do motocykla? Sprawdź naszą ofertę:
Czym charakteryzuje się opona semi slick?
Opony semi slick stosuje się w wyczynowych autach, jak np. Porsche 911 GT3 RS. Ich przeznaczeniem jest przede wszystkim jazda po torze, jednak mogą być wykorzystywane także na drogach publicznych. Ogumienie tego typu to nieco zmodernizowane wersje opon slick. Od nich odróżnia je rzeźba bieżnika, na którym znajdują się niewielkie, dość płytkie rowki. Taka konstrukcja ma zarówno swoje wady, jak i zalety. W suchych warunkach drogowych nie zagwarantuje aż tak doskonałej przyczepności, jak modele całkowicie gładkie. Wszystko zmienia się jednak kiedy nawierzchnia będzie mokra. Wówczas to właśnie semi slicki będą lepiej trzymały się podłoża. Dzięki temu często otrzymują one homologację drogową.
W zależności od wymagań stawianych od ogumienia, kierowcy mogą wybrać różne modele wyczynowe.
Za przykład tego typu opony posłużyć mogą Goodyear Eagle F1 SuperSport RS (jeden z najbardziej sportowych modeli w ofercie amerykańskiego koncernu) oraz Michelin Pilot Sport Cup 2 R. Decydując się na stosowanie semi slicków na co dzień, warto jednak pamiętać, że nie będą one zapewniały aż tak dobrych osiągów na drogach publicznych, jak modele z głębszym i bardziej rozbudowanym bieżnikiem. Podobnie jak w przypadku slicków, trzeba je również rozgrzać, aby zapewniły właściwe osiągi.
Opony rajdowe
Do wyścigów o bardziej terenowym charakterze, takich jak choćby rajdy WRC, stosuje się zupełnie inne opony. Muszą one gwarantować doskonałą przyczepność w bardzo zróżnicowanych warunkach – od suchych, szutrowych, po mokre, pełne błota drogi. W zależności od charakterystyki tras, na które są przeznaczone, wyróżnia się kilka typów opon szutrowych – na nawierzchnię suchą, mokrą, kamienistą i piaszczystą. W ogumieniu wykorzystywanym w autach przeznaczonych do takich zawodów stosowane są bieżniki o bardziej agresywnej rzeźbie. Głębokie rowki pozwalają na sprawne odprowadzanie wody i błota oraz zapewniają przyczepność zarówno na sypkiej, jak i mocno ubitej nawierzchni.
Sportowe opony zimowe
Każdy właściciel samochodu wie, że najtrudniejszym okresem dla kierowców jest zima. Zwłaszcza jeżeli poruszają się sportowymi autami o bardzo dużej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym. Czy do takich pojazdów także znajdzie się ogumienie, które poradzi sobie w bardzo niskich temperaturach? Oczywiście, że tak! Za przykład posłużyć mogą np. modele Pirelli P Zero Winter lub Michelin Pilot Alpin 5. Są one zaprojektowane tak, aby zagwarantować możliwie niskie opory toczenia i dużą wytrzymałość, a jednocześnie poradzić sobie z pokonywaniem ośnieżonych nawierzchni i zapewniać doskonałą przyczepność oraz kontrolę nad samochodem. Odpowiadają za to mieszanki gumowe o dopasowanym do niskich temperatur składzie i specjalne rzeźby bieżnika.
Czy wiesz, że…
Podczas wyścigów, takich jak choćby kultowy rajd Monte Carlo stosuje się specjalne opony z kolcami. Dzięki nim zawodnicy mogą pokonać oblodzone nawierzchnie. Dodatkowo pomagają w tym wymiary opony – są one wąskie, dzięki czemu wywierają większy nacisk na podłoże, to zaś przekłada się na zdecydowanie lepszą przyczepność w ekstremalnych warunkach. Warto jednak pamiętać, że takie ogumienie nie jest dopuszczone do ruchu po drogach publicznych w Polsce.