W tym sezonie letnim ADAC postanowił przetestować opony w rozmiarze 225/45 R17 Y. Jeśli szukasz właśnie takich produktów, sprawdzian przygotowany przez tę organizację to jedno z najlepszych źródeł informacji o oponach. 

Niemiecka organizacja postanowiła przetestować aż 16 modeli opon. Wśród nich znajdują się zarówno produkty zaliczane do klasy premium, jak i modele opon klasy średniej i ekonomicznej. Opony były testowane w indeksie prędkości Y (do 300 km/h). 4 modele opon zdobyły ocenę "szczególnie polecany", 11 modeli ocenę "zadowalający", a jeden model notę "wystarczający".

test opon letnich
Najważniejsza konkurencja podczas testu opon letnich - zachowanie na mokrej nawierzchni.

Jak kupić dobre opony letnie?

Zakup opon dla wielu kierowców nie jest łatwy. Pokrótce przedstawimy od czego należy zacząć wybór tego wyposażenia. Najważniejsze to poznanie swojego rozmiaru opon. Możesz go odczytać ze ściany bocznej obecnie posiadanego modelu naklejki znajdującej się w okolicach drzwi auta czy jego instrukcji obsługi.

Opony zawsze warto wymieniać kompletami (4 sztuki). Dwie pary różnych opon charakteryzują się odmiennymi osiągami (inne drogi hamowania, odmienna przyczepność czy zróżnicowane tempo odprowadzania wody). Oznacza to, że tak zestawione opony będą inaczej się zachowywać wobec siebie. Przełoży się to na trudniejsze i bardziej nieprzewidywalne prowadzenie samochodu, który będzie trudniejsz do opanowania.

Podczas wyboru opon letnich warto określić swój styl jazdy. Jest on spokojny, umiarkowany czy dynamiczny? Przekłada się to na klasę opon. Najwyższe osiągi ma klasa premium. Montowane są one głównie w mocniejszych autach przez kierowców lubiących bardziej agresywną jazdę. Klasa średnia to doskonały kompromis pomiędzy osiągami a ceną. Opony ekonomiczne to dobry wybór dla mniejszych aut i kierowców jeżdżących spokojnie, głównie po mieście.

Jaką rzeźbę bieżnika wybrać? Najbardziej popularne obecnie są opony asymetryczne i kierunkowe. Te pierwsze charakteryzują się dobrym zrównoważeniem osiągów, są komfortowe i odporne na zużycie. Oponę asymetryczną można rozpoznać po podziale na dwie strony: zewnętrzną (oznaczenie "outside") i wewnętrzną (oznaczenie "inside"). Opony kierunkowe przypominają kształtem literę V, są najlepsze na mokrej nawierzchni, ale mogą być głośniejsze i szybciej się zużywać w porównaniu do asymetrycznych. Istnieje jeszcze trzeci rodzaj bieżnika, symetryczny, ale w przypadku opon osobowych jest najmniej popularny i występuje rzadko.

Opony letnie w rozmiarze 225/45 R17 – zastosowanie

Opony w rozmiarze 225/45 R17 są montowane w takich autach, jak np.: Audi A3, A4, A6, TT, BMW serii 1, 3, Honda Accord, Civic, Mercedes klasy C, CLK, SLK, Skoda Superb, VW Passat, Volvo S60, C70, S70, V70.

Wymienione wyżej samochody bardzo często dysponują większą mocą lub/i mogą służyć kierowcom lubiącym bardziej dynamiczną jazdę, a także osobom pokonującym długie trasy (w pojedynkę lub z rodziną).

Opony letnie do tych samochodów powinny charakteryzować się przede wszystkim bardzo dobrą przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni. Nie bez znaczenia pozostają tu też komfort, zużycie paliwa czy odporność na ścieranie. Dobrym przykładem testu, w którym sprawdzono te parametry jest właśnie ADAC.

UWAGA! Pamiętaj, że opony w rozmiarze 225/45 R17 to tylko jedna z opcji do Twojego auta. Montaż konkretnego rozmiaru jest uzależniony m. in. od roku produkcji, generacji samochodu, pojemności i mocy silnika, a także wariantu wyposażenia. W wyborze najlepszego rozmiaru opon do Twojego auta pomoże Ci nasz konfigurator opon do pojazdu.

Wyniki testu ADAC

opona letnia Continental ContiSportContact 5

 

Kup zwycięzcę testu - oponę Continental ContiSportContact 5

 

W rozmiarze 225/45 R17 ADAC poleca cztery modele, które otrzymały ocenę „dobrą”:

Continental ContiSportContact 5, ESA-Tecar Spirit 5 UHP, Pirelli P Zero i Vredestein Ultrac Vorti.

 

Model oponyOferta
1. Continental ContiSportContact 5Zobacz ofertę
2. ESA-Tecar Spirit 5 UHPBrak w ofercie
3. Pirelli P ZeroZobacz ofertę
4. Vredestein Ultrac VortiZobacz ofertę
5. Hankook Ventus S1 evo2 K117Zobacz ofertę
6. Sava Intensa UHPZobacz ofertę
7. Nokian zLineZobacz ofertę
8. Yokohama Advan Sport V105Zobacz ofertę
9. Uniroyal Rainsport 3Zobacz ofertę
10. Michelin Pilot Sport 3Zobacz ofertę
11. Toyo Proxes T1 SportZobacz ofertę
12. Firestone Firehawk SZ90Zobacz ofertę
13. Fulda SportControlZobacz ofertę
14. Semperit Speed-Life 2Zobacz ofertę
15. GT Radial Champiro HPYZobacz ofertę
16. Maxxis Victra VS01Zobacz ofertę

 

Najlepsze modele opon w poszczególnych konkurencjach

Sucha nawierzchniaContinental ContiSportContact 5, Vredestein Ultrac Vorti, Yokohama Advan Sport V105, Michelin Pilot Sport 3, GT Radial Champiro HPY
Mokra nawierzchniaContinental ContiSportContact 5, ESA-Tecar Spirit 5 UHP, Pirelli P Zero, Vredestein Ultrac Vorti, Uniroyal Rainsport 3, Michelin Pilot Sport 3
Hałas/komfortwszystkie na podobnym poziomie (nieco gorszy był jedynie Firestone Firehawk SZ90)
Oszczędność paliwaESA-Tecar Spirit 5 UHP
Odporność na zużycieSava Intensa UHP, Yokohama Advan Sport V105, Fulda SportControl

źrodło: ADAC

Najlepsze opony w teście

Tegoroczny test opon letnich ADAC w rozmiarze 225/45 R17 wygrała opona niemieckiego producenta - Continental ContiSportContact 5. Opona pokazała się z doskonałej strony w szczególności na mokrej nawierzchni. Jedynym słabszym punktem opony był komfort jazdy. Ten model opony zdecydowanie wyprzedził w liczbie zebranych punktów resztę opon z testu.

Drugie miejsce na podium wywalczył, co zaskakujące, model opony klasy ekonomicznej - ESA-Tecar Spirit 5 UHP. Opona szczególnie dobrze wypadła w kategorii oporów toczenia. W pozostałych kategoriach (oprócz komfortu jazdy) opona zdobywała tak dobre oceny jak zwycięzca testu.

Ostatnie miejsce na podium zdobyła opona włoskiego producenta - Pirelli P Zero. Podobnie jak zwycięzca testu, także ta opona uzyskała świetne noty na mokrej nawierzchni oraz nieco słabsze w komforcie jazdy. W pozostałych konkurencjach zdobywała równe, dobre noty.

Ostatnią oponą z grupy szczególnie polecanych opon w teście jest Vredestein Ultrac Vorti. Również ten model wyróżnił się niezwykłymi parametrami jezdnymi na mokrej nawierzchni i tak jak inne opony z tej grupy był nieco słabszy w kategorii komfortu.


Filmowa prezentacja zwycięzcy testu.

Test ADAC a inne sprawdziany

Warto wiedzieć, że w rozmiarze 225/45 R17 zostały również przeprowadzone inne testy opon letnich. W sprawdzianie przeprowadzonym przez organizację GTÜ również wygrał model Continental ContiSportContact 5. Na dalszych miejscach znalazły się opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Dunlop Sport Maxx RT2, Pirelli P Zero i Falken Azenis FK510.

Z kolei w zeszłym roku test opon 225/45 R17 przeprowadziły między innymi magazyn „Auto Express” i „Gute Fahrt”. W tym pierwszym teście także najlepszy był Continental ContiSportContact 5 przed Dunlopem Sport BluResponse, Michelin Pilot Sport 3 PS3, Hankook Ventus S1 evo2 i Pirelli P Zero.

W teście „Gute Fahrt” pierwsza piątka prezentowała się z następująco: Pirelli Cinturato P7 Blue, Dunlop SP Sport Maxx RT, Hankook Ventus S1 evo2, Goodyear EfficientGrip Performacne i Continentalem ContiSportContact 5.

Wyniki testów pokazują, że pierwsze miejsce Continental w tegorocznym teście ADAC to nie przypadek. O klasie tej opony świadczą też wysokie oceny wystawiane przez użytkowników naszego portalu.

Metodyka testu ADAC

Końcowa ocena w testach ADAC zawsze jest wystawiana w oparciu o ważoną średnią ocen z wszystkich konkurencji. W testach opon letnich największa waga jest przypisana przyczepności na mokrej nawierzchni. Dalej jest przyczepność na suchej nawierzchni (20%) i zużycie (także 20%). Najmniejsze wagi mają spalanie paliwa i komfort jazdy (po 10%).

Stosowany przez ADAC system ocen umożliwia wyróżnienia najbardziej wszechstronnych opon. Taki system umożliwia też obniżenie ocen opon, które wypadły dobrze w mniej istotnych kategoriach, ale nie uzyskały zadowalających wyników w konkurencjach związanych z bezpieczeństwem.