Na wybór nowego kompletu ogumienia do samochodu warto poświęcić trochę czasu. Nikt nie chce kupować niesprawdzonego produktu, zwłaszcza, kiedy ma on kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W znalezieniu optymalnego rozwiązania może pomóc test opon letnich ADAC 2024. W tym roku specjaliści sprawdzili 16 modeli w popularnym rozmiarze 215/55 R17.
Słowem wstępu – ranking ADAC w pigułce
ADAC jest niezależną organizacją motoryzacyjną wywodzącą się z Niemiec. To drugi pod względem wielkości automobilklub na świecie. Jedną z jego głównych działalności jest m.in. dbałość o bezpieczeństwo kierowców. Przejawia się to choćby w bezstronnych testach opon, zarówno letnich, jak i zimowych oraz całorocznych, przeprowadzanych każdego roku. Ogumienie sprawdzane jest w różnych warunkach, odpowiednich dla pory roku, do której jest przeznaczone, co pozwala szybko zweryfikować obietnice/zapewniania producentów.
Jak powstawał ranking opon letnich 2024?
Sposób przeprowadzenia badania był w tym roku podobny, jak w przypadku zorganizowanego przez ADAC testu opon letnich 2023. Sprawdzone zostało zachowanie ogumienia zarówno w warunkach suchych, jak i mokrych. W tej odsłonie przetestowano ogumienie w rozmiarze 215/55 R17, które może być użytkowane w wielu popularnych autach, takich jak: Skoda Superb, Volkswagen Passat, Toyota Yaris Cross, Renault Megane czy KIA Optima.
Warto zaznaczyć, że specjaliści poddali kontroli nie tylko modele z segmentu premium, ale również te należące do klasy średniej oraz ekonomicznej. W sumie przetestowano aż 16 produktów z różnych półek cenowych. Dzięki temu zestawienie będzie przydatne zarówno dla osób, którym zależy na najlepszych osiągach, jak i kierowców stawiających na jak najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny.
Przeprowadzane przez organizację ADAC testy opon letnich przygotowywane są ze szczególną starannością. Specjaliści sprawdzają modele w ściśle określonych warunkach, a wszystkie wyniki są następnie poddawane wnikliwej analizie. Na tym etapie znaczenie mają określone kryteria oceniania, pozwalające na przedstawienie klasyfikacji.
Warto przy tym zaznaczyć, że ranking opon letnich 2024, podobnie jak poprzednie odsłony testów, są całkowicie niezależne. Oznacza to, że producenci ogumienia nie mają żadnego wpływu na punkty przyznawane w badaniu.
Test opon letnich 2024 – kryteria ocen ADAC
Podczas testu opon letnich 2023 ADAC wprowadził zupełnie nowe kryteria, które utrzymane zostały także w tegorocznej edycji. Choć nacisk kładziony jest przede wszystkim na bezpieczeństwo, to organizatorzy zwrócili także uwagę na kwestie środowiskowe.
Główne kategorie poddane ocenie:
Bezpieczeństwo jazdy (70% końcowej oceny), w którego skład wchodzą:
- zachowanie na suchej nawierzchni (40 % wyniku w kategorii),
- zachowanie na mokrej nawierzchni (60% wyniku kategorii).
Równowaga środowiskowa (30% oceny końcowej), na którą składają się:
- przebieg (40% wyniku kategorii),
- zużycie opon (20% wyniku kategorii),
- wydajność (20% wyniku kategorii),
- generowany hałas (10% wyniku kategorii),
- zrównoważony rozwój (10% wyniku kategorii).
Aby lepiej zrozumieć testy, warto również bliżej przyjrzeć się poszczególnym składowym wszystkich kryteriów.
Zachowanie na suchej nawierzchni – na ocenę w tym kryterium wpływa zachowanie podczas manewrów, takich jak np. zmiana pasa, czy stabilność na zakrętach. Wpływ ma również droga hamowania z systemem ABS od prędkości 100 km/h oraz komfort jazdy, czyli stabilność trakcji, reakcje kierownicy itd.
Zachowanie na mokrej nawierzchni – w tym aspekcie sprawdzana jest droga hamowania z systemem ABS od 80 km/h, a także odporność na aquaplaning, prowadzenie z dużą prędkością po krętej trasie w warunkach deszczowych.
Przebieg – sprawdzany jest podczas przejazdów konwojami takich samych aut. Dystans do pokonania wynosi ok. 15 tysięcy kilometrów, a co 2,5 tysiąca kilometrów analizowana jest głębokość bieżnika za pomocą laserowego pomiaru. Oprócz tego prowadzone są również pomiary na stanowisku badawczym. Testy trwają do osiągnięcia minimalnej, dopuszczalnej głębokości bieżnika (1,6 mm).
Zużycie opon – w tym kryterium decydujące znaczenie ma ścieralność opony.
Efektywność – na ten aspekt składa się masa opony oraz jej wpływ na moment bezwładności kół w trakcie przyspieszania, a także spalanie paliwa przy prędkości 100 km/h.
Generowany hałas – w tej składowej sprawdzany jest zarówno hałas wewnątrz auta (przy prędkości między 130 a 30 km/h), jak i na zewnątrz (przy prędkości ok. 80 km/h z wyłączonym silnikiem).
Zrównoważony rozwój – to bardzo rozbudowane kryterium. Składają się na nie: kraj producenta, wpływający na trasy dostaw, certyfikacja ISO 14001, certyfikacja cyklu życia ISO 14025 oraz ISO 14040/44, członkostwo w UN Global Compact, bieżnikowanie opony testowej, możliwość bezdotykowej identyfikacji opon testowych np. za pomocą technologii RFID, certyfikacja zrównoważonego rozwoju zgodna z Ecovadis, przedostawanie się do środowiska pozostałości materiałów produkcyjnych w trakcie użytkowania ogumienia, umożliwienie przez producenta zwrotu opon testowych.
System ocen w rankingu opon letnich 215/55 R17 ADAC
System ocen w teście opon letnich ADAC opiera się na założonych notach. Punkty przyznawane w poszczególnych kryteriach przekładają się na wyniki w dwóch kategoriach głównych, te natomiast wpływają na wynik końcowy dla danego modelu. Warto pamiętać, że im niższa nota, tym lepsza ocena.
Tabela klasyfikacji ADAC
Nota | Ocena |
---|---|
0,6 – 1,5 | Bardzo dobra |
1,6 – 2,5 | Dobra |
2,6 – 3,5 | Zadowalająca |
3,6 – 4,6 | Wystarczająca |
4,6 – 5,5 | Niewystarczająca |
ADAC – test opon letnich 2024 w rozmiarze 215/55 R17
W tegorocznym rankingu opon letnich ADAC 2024 wyniki są naprawdę pozytywne. Cztery ze sprawdzonych opon uznane zostały za dobre, dwanaście z nich może pochwalić się wynikiem zadowalającym, a tylko jedna uznana została za wystarczającą, co również oznacza, że można ją polecić np. osobom które jeżdżą mało oraz spokojnie.
Miejsce | Model | Punktacja | Ocena |
---|---|---|---|
1. | Continental PremiumContact 7 | 2.0 | Dobra |
2. | Michelin Primacy 4+ | 2.1 | Dobra |
3. | Kumho Ecsta HS52 | 2.3 | Dobra |
4. | Dębica Presto UHP 2 | 2,6 | Zadowalająca |
5. | Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 | Zadowalająca |
6. | Bridgestone Turanza 6 | 2,6 | Zadowalająca |
7. | Fulda SportControl 2 | 2,6 | Zadowalająca |
8. | Hankook Ventus Prime4 | 2,7 | Zadowalająca |
9. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,7 | Zadowalająca |
10. | Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,8 | Zadowalająca |
11. | Nexen N’Fera Primus | 3,0 | Zadowalająca |
12. | Goodride Solmax 1 | 3,0 | Zadowalająca |
13. | Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,0 | Zadowalająca |
14. | Semperit Speed-Life 3 | 3,1 | Zadowalająca |
15. | Linglong Sport Master | 3,3 | Zadowalająca |
16. | Vredestein Ultrac | 3,8 | Wystarczająca |
Autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/215-55-r17/
Sprawdź również ranking opon letnich 2023 ADAC, w którym sprawdzonych zostało aż 50 modeli w rozmiarze 205/55 R16!
Zwycięzca rankingu opon letnich 2024 – Continental PremiumContact 7
Pierwsze miejsce na podium zdobył model Continental PremiumContact 7. To dumny przedstawiciel segmentu premium, który najlepiej poradził sobie zarówno z jazdą na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Z pewnością pomogły w tym nowoczesna mieszanka RedChili, która gwarantuje optymalne właściwości nawet nie będąc rozgrzaną oraz przemyślana rzeźba bieżnika. Specjaliści ADAC docenili tę oponę również za wytrzymałość, która skutkuje dłuższym przebiegiem. Kryteria, które mogłyby wypaść lepiej to efektywność, a także zrównoważony rozwój. Nie ulega jednak wątpliwości, że to właśnie PremiumContact 7 gwarantuje kierowcy najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Świetny wynik Michelin Primacy 4+
Bardzo dobrze w dwóch głównych kategoriach, a więc w bezpieczeństwie jazdy oraz w równowadze środowiskowej wypadł drugi model z segmentu premium – Michelin Primacy 4+. Został on dobrze oceniony przez testerów za zachowanie na suchych i mokrych nawierzchniach, na co bez wątpienia wpłynęła technologia EverGrip, gwarantująca świetną przyczepność. Uzyskał także bardzo dobre noty za przebiegi oraz zużycie, co oznacza, że ta opona może posłużyć przez dłuższy czas. Było to możliwe dzięki technologii MaxTouch, optymalizującej powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co skutkuje równomiernym rozłożeniem obciążeń i wysoką trwałością.
Godny rywal dla klasy premium – Kumho Ecsta HS52
Pozytywnym zaskoczeniem w tegorocznym rankingu opon letnich 2024 ADAC jest obecność na podium reprezentanta klasy średniej. To model Kumho Ecsta HS52, który został doceniony przez autorów testu m.in. za doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Co ciekawe, opona wypadła na tym polu lepiej od wielu reprezentantów segmentu premium, zajmujących niższe lokaty. Dzięki specjalnej mieszance gumowej, Ecsta HS52 wypadła również świetnie pod kątem zużycia i przebiegu. Gorzej poradziła sobie natomiast w kwestii generowanego hałasu oraz zrównoważonego rozwoju.
Cząstkowe wyniki testu opon letnich 2024 ADAC
Choć podium należy włącznie do trzech opon, to warto pamiętać, że niekoniecznie musiały one wypaść najlepiej we wszystkich kryteriach. Niektóre modele z niższych lokat mogą odrobinę słabiej zachowywać się na mokrej nawierzchni, ale za to odznaczać się większą trwałością. Tak jest choćby w przypadku modelu Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Test opon letnich – tabela z wynikami w poszczególnych kryteriach
Model | Zachowanie na suchej drodze | Zachowanie na mokrej drodze | Przebieg | Ścieranie | Efektywność | Generowany hałas | Zrównoważony rozwój |
Continental PremiumContact 7 | 1,6 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | 2,6 | 2,7 | 3,1 |
Michelin Primacy 4+ | 2,0 | 2,4 | 1,0 | 1,4 | 2,1 | 2,7 | 3,0 |
Kumho Ecsta HS52 | 1,8 | 2,3 | 0,6 | 1,7 | 2,8 | 3,1 | 3,9 |
Dębica Presto UHP 2 | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,2 | 2,7 | 3,4 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,1 | 2,6 | 2,4 | 2,5 | 2,3 | 3,0 | 3,4 |
Bridgestone Turanza 6 | 2,7 | 2,8 | 2,1 | 2,3 | 1,6 | 2,6 | 3,2 |
Fulda SportControl 2 | 2,4 | 2,6 | 2,7 | 2,6 | 2,2 | 2,9 | 3,4 |
Hankook Ventus Prime4 | 2,5 | 2,9 | 1,9 | 1,8 | 1,9 | 3,0 | 3,3 |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 3,2 | 2,5 | 0,6 | 1,6 | 1,9 | 2,8 | 3,3 |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,7 | 2,5 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 3,0 | 3,9 |
Nexen N’Fera Primus | 3,1 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 2,2 | 2,9 | 3,4 |
Goodride Solmax 1 | 2,7 | 3,0 | 3,1 | 2,8 | 2,4 | 3,0 | 4,2 |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,1 | 2,6 | 2,9 | 2,6 | 2,2 | 2,7 | 4,2 |
Semperit Speed-Life 3 | 3,5 | 2,6 | 1,4 | 2,1 | 2,2 | 2,9 | 3,1 |
Linglong Sport Master | 3,5 | 2,8 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 4,2 |
Vredestein Ultrac | 2,1 | 2,5 | 3,8 | 3,3 | 2,3 | 2,8 | 3,5 |
Autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://assets.adac.de/image/upload/v1707390908/ADAC-eV/KOR/Text/PDF/ADAC_BRO_Reifenratgeber_Sommer_2024_148x210mm_rz_d5ije2.pdf