Na wybór nowego kompletu ogumienia do samochodu warto poświęcić trochę czasu. Nikt nie chce kupować niesprawdzonego produktu, zwłaszcza, kiedy ma on kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W znalezieniu optymalnego rozwiązania może pomóc test opon letnich ADAC 2024. W tym roku specjaliści sprawdzili 16 modeli w popularnym rozmiarze 215/55 R17.

Samochód na drodzeTest opon letnich ADAC 2024 sprawdzał zarówno bezpieczeństwo jazdy, jak i wpływ opon na środowisko.

Słowem wstępu – ranking ADAC w pigułce

ADAC jest niezależną organizacją motoryzacyjną wywodzącą się z Niemiec. To drugi pod względem wielkości automobilklub na świecie. Jedną z jego głównych działalności jest m.in. dbałość o bezpieczeństwo kierowców. Przejawia się to choćby w bezstronnych testach opon, zarówno letnich, jak i zimowych oraz całorocznych, przeprowadzanych każdego roku. Ogumienie sprawdzane jest w różnych warunkach, odpowiednich dla pory roku, do której jest przeznaczone, co pozwala szybko zweryfikować obietnice/zapewniania producentów.

Jak powstawał ranking opon letnich 2024?

Sposób przeprowadzenia badania był w tym roku podobny, jak w przypadku zorganizowanego przez ADAC testu opon letnich 2023. Sprawdzone zostało zachowanie ogumienia zarówno w warunkach suchych, jak i mokrych. W tej odsłonie przetestowano ogumienie w rozmiarze 215/55 R17, które może być użytkowane w wielu popularnych autach, takich jak: Skoda Superb, Volkswagen Passat, Toyota Yaris Cross, Renault Megane czy KIA Optima.

Warto zaznaczyć, że specjaliści poddali kontroli nie tylko modele z segmentu premium, ale również te należące do klasy średniej oraz ekonomicznej. W sumie przetestowano aż 16 produktów z różnych półek cenowych. Dzięki temu zestawienie będzie przydatne zarówno dla osób, którym zależy na najlepszych osiągach, jak i kierowców stawiających na jak najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny.

Przeprowadzane przez organizację ADAC testy opon letnich przygotowywane są ze szczególną starannością. Specjaliści sprawdzają modele w ściśle określonych warunkach, a wszystkie wyniki są następnie poddawane wnikliwej analizie. Na tym etapie znaczenie mają określone kryteria oceniania, pozwalające na przedstawienie klasyfikacji.

Warto przy tym zaznaczyć, że ranking opon letnich 2024, podobnie jak poprzednie odsłony testów, są całkowicie niezależne. Oznacza to, że producenci ogumienia nie mają żadnego wpływu na punkty przyznawane w badaniu.


Samochód na mokrej autostradzieRanking opon letnich ADAC 2024 obejmuje m.in. oceny za przyczepność na mokrej drodze.


Test opon letnich 2024 – kryteria ocen ADAC

Podczas testu opon letnich 2023 ADAC wprowadził zupełnie nowe kryteria, które utrzymane zostały także w tegorocznej edycji. Choć nacisk kładziony jest przede wszystkim na bezpieczeństwo, to organizatorzy zwrócili także uwagę na kwestie środowiskowe.

Główne kategorie poddane ocenie:

Bezpieczeństwo jazdy (70% końcowej oceny), w którego skład wchodzą:

  • zachowanie na suchej nawierzchni (40 % wyniku w kategorii),
  • zachowanie na mokrej nawierzchni (60% wyniku kategorii).

Równowaga środowiskowa (30% oceny końcowej), na którą składają się:

  • przebieg (40% wyniku kategorii),
  • zużycie opon (20% wyniku kategorii),
  • wydajność (20% wyniku kategorii),
  • generowany hałas (10% wyniku kategorii),
  • zrównoważony rozwój (10% wyniku kategorii).

Aby lepiej zrozumieć testy, warto również bliżej przyjrzeć się poszczególnym składowym wszystkich kryteriów.

Zachowanie na suchej nawierzchni – na ocenę w tym kryterium wpływa zachowanie podczas manewrów, takich jak np. zmiana pasa, czy stabilność na zakrętach. Wpływ ma również droga hamowania z systemem ABS od prędkości 100 km/h oraz komfort jazdy, czyli stabilność trakcji, reakcje kierownicy itd.

Zachowanie na mokrej nawierzchni – w tym aspekcie sprawdzana jest droga hamowania z systemem ABS od 80 km/h, a także odporność na aquaplaning, prowadzenie z dużą prędkością po krętej trasie w warunkach deszczowych.

Przebieg –  sprawdzany jest podczas przejazdów konwojami takich samych aut. Dystans do pokonania wynosi ok. 15 tysięcy kilometrów, a co 2,5 tysiąca kilometrów analizowana jest głębokość bieżnika za pomocą laserowego pomiaru. Oprócz tego prowadzone są również pomiary na stanowisku badawczym. Testy trwają do osiągnięcia minimalnej, dopuszczalnej głębokości bieżnika (1,6 mm).

Zużycie opon – w tym kryterium decydujące znaczenie ma ścieralność opony.

Efektywność – na ten aspekt składa się masa opony oraz jej wpływ na moment bezwładności kół w trakcie przyspieszania, a także spalanie paliwa przy prędkości 100 km/h.

Generowany hałas – w tej składowej sprawdzany jest zarówno hałas wewnątrz auta (przy prędkości między 130 a 30 km/h), jak i na zewnątrz (przy prędkości ok. 80 km/h z wyłączonym silnikiem).

Zrównoważony rozwój – to bardzo rozbudowane kryterium. Składają się na nie: kraj producenta, wpływający na trasy dostaw, certyfikacja ISO 14001, certyfikacja cyklu życia ISO 14025 oraz ISO 14040/44, członkostwo w UN Global Compact, bieżnikowanie opony testowej, możliwość bezdotykowej identyfikacji opon testowych np. za pomocą technologii RFID, certyfikacja zrównoważonego rozwoju zgodna z Ecovadis, przedostawanie się do środowiska pozostałości materiałów produkcyjnych w trakcie użytkowania ogumienia, umożliwienie przez producenta zwrotu opon testowych.

System ocen w rankingu opon letnich 215/55 R17 ADAC

System ocen w teście opon letnich ADAC opiera się na założonych notach. Punkty przyznawane w poszczególnych kryteriach przekładają się na wyniki w dwóch kategoriach głównych, te natomiast wpływają na wynik końcowy dla danego modelu. Warto pamiętać, że im niższa nota, tym lepsza ocena.

Tabela klasyfikacji ADAC

NotaOcena
0,6 – 1,5Bardzo dobra
1,6 – 2,5Dobra
2,6 – 3,5Zadowalająca
3,6 – 4,6Wystarczająca
4,6 – 5,5Niewystarczająca

ADAC – test opon letnich 2024 w rozmiarze 215/55 R17

W tegorocznym rankingu opon letnich ADAC 2024 wyniki są naprawdę pozytywne. Cztery ze sprawdzonych opon uznane zostały za dobre, dwanaście z nich może pochwalić się wynikiem zadowalającym, a tylko jedna uznana została za wystarczającą, co również oznacza, że można ją polecić np. osobom które jeżdżą mało oraz spokojnie.

MiejsceModelPunktacjaOcena
1.Continental PremiumContact 72.0Dobra
2.Michelin Primacy 4+2.1Dobra
3.Kumho Ecsta HS522.3Dobra
4.Dębica Presto UHP 22,6Zadowalająca
5.Dunlop Sport Maxx RT22,6Zadowalająca
6.Bridgestone Turanza 62,6Zadowalająca
7.Fulda SportControl 22,6Zadowalająca
8.Hankook Ventus Prime42,7Zadowalająca
9.Goodyear EfficientGrip Performance 22,7Zadowalająca
10.Falken Ziex ZE 310 EcoRun2,8Zadowalająca
11.Nexen N’Fera Primus3,0Zadowalająca
12.Goodride Solmax 13,0Zadowalająca
13.Sailun Atrezzo ZSR23,0Zadowalająca
14.Semperit Speed-Life 33,1Zadowalająca
15.Linglong Sport Master3,3Zadowalająca
16.Vredestein Ultrac3,8Wystarczająca

Autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/215-55-r17/

Zwycięzca rankingu opon letnich 2024 – Continental PremiumContact 7

Pierwsze miejsce na podium zdobył model Continental PremiumContact 7. To dumny przedstawiciel segmentu premium, który najlepiej poradził sobie zarówno z jazdą na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Z pewnością pomogły w tym nowoczesna mieszanka RedChili, która gwarantuje optymalne właściwości nawet nie będąc rozgrzaną oraz przemyślana rzeźba bieżnika. Specjaliści ADAC docenili tę oponę również za wytrzymałość, która skutkuje dłuższym przebiegiem. Kryteria, które mogłyby wypaść lepiej to efektywność, a także zrównoważony rozwój. Nie ulega jednak wątpliwości, że to właśnie PremiumContact 7 gwarantuje kierowcy najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Świetny wynik Michelin Primacy 4+ 

Bardzo dobrze w dwóch głównych kategoriach, a więc w bezpieczeństwie jazdy oraz w równowadze środowiskowej wypadł drugi model z segmentu premium – Michelin Primacy 4+. Został on dobrze oceniony przez testerów za zachowanie na suchych i mokrych nawierzchniach, na co bez wątpienia wpłynęła technologia EverGrip, gwarantująca świetną przyczepność. Uzyskał także bardzo dobre noty za przebiegi oraz zużycie, co oznacza, że ta opona może posłużyć przez dłuższy czas. Było to możliwe dzięki technologii MaxTouch, optymalizującej powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co skutkuje równomiernym rozłożeniem obciążeń i wysoką trwałością.

Godny rywal dla klasy premium – Kumho Ecsta HS52

Pozytywnym zaskoczeniem w tegorocznym rankingu opon letnich 2024 ADAC jest obecność na podium reprezentanta klasy średniej. To model Kumho Ecsta HS52, który został doceniony przez autorów testu m.in. za doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Co ciekawe, opona wypadła na tym polu lepiej od wielu reprezentantów segmentu premium, zajmujących niższe lokaty. Dzięki specjalnej mieszance gumowej, Ecsta HS52 wypadła również świetnie pod kątem zużycia i przebiegu. Gorzej poradziła sobie natomiast w kwestii generowanego hałasu oraz zrównoważonego rozwoju.

Cząstkowe wyniki testu opon letnich 2024 ADAC

Choć podium należy włącznie do trzech opon, to warto pamiętać, że niekoniecznie musiały one wypaść najlepiej we wszystkich kryteriach. Niektóre modele z niższych lokat mogą odrobinę słabiej zachowywać się na mokrej nawierzchni, ale za to odznaczać się większą trwałością. Tak jest choćby w przypadku modelu Goodyear EfficientGrip Performance 2.

Test opon letnich – tabela z wynikami w poszczególnych kryteriach

ModelZachowanie na suchej drodzeZachowanie na mokrej drodzePrzebiegŚcieranieEfektywnośćGenerowany hałasZrównoważony rozwój
Continental PremiumContact 71,61,71,01,82,62,73,1
Michelin Primacy 4+2,02,41,01,42,12,73,0
Kumho Ecsta HS521,82,30,61,72,83,13,9
Dębica Presto UHP 22,52,62,52,52,22,73,4
Dunlop Sport Maxx RT2
2,12,62,42,52,33,03,4
Bridgestone Turanza 62,72,8
2,12,31,62,63,2
Fulda SportControl 22,42,62,72,62,22,93,4
Hankook Ventus Prime42,52,91,91,81,93,03,3
Goodyear EfficientGrip Performance 23,22,50,61,61,92,83,3
Falken Ziex ZE 310 EcoRun2,72,52,22,23,03,03,9
Nexen N’Fera Primus3,12,72,72,32,22,93,4
Goodride Solmax 12,73,03,12,82,43,04,2
Sailun Atrezzo ZSR23,12,62,92,62,22,74,2
Semperit Speed-Life 33,52,61,42,12,22,93,1
Linglong Sport Master3,52,82,92,22,52,54,2
Vredestein Ultrac2,12,53,83,32,32,83,5

Autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://assets.adac.de/image/upload/v1707390908/ADAC-eV/KOR/Text/PDF/ADAC_BRO_Reifenratgeber_Sommer_2024_148x210mm_rz_d5ije2.pdf